Sälj- och leveransvillkor för FlotteGulve.dk A/S
1. Avtalspartner
Alla avtal som ingår via fysiska avtal, mail, telefon eller vår webshop på hemsidan www.flottegulve.dk mellan FlotteGulve.dk A/S (härefter ”vi”, ”oss” eller ”FlotteGulve.dk”) och en använder (härefter ”Kunden” eller ”du”) sker på dessa sälj- och leveransvillkor, som ska accepteras för att kunna genomföra en beställning.
Kunden kan själv åberopa innehållet i individuella avtal och orderbekräftelser och de upplysningar som är givet i samband med beställningen, inklusive de priser kunden accepterar under beställningsproceduren.
Webbshop: Enbart personer över 18 år med ett betalningskort med eget namn kan göra en order i webbshoppen. Kunden godkänner vid sin beställningsbekräftelse att kunden fyllt 18 år.
2. Rådgivning
Du är som köper själv ansvarig för att de levererade varorna är lämpligt till det föremål du har tänkt att använda dem till. FlotteGulve.dk tar inte i något fall ansvar för råd som ges i samband med försäljning av varor, eftersom köparen uttrycklingen uppmanas att söka oberoende rådgivning.
3. Erbjudanden
Alla skriftliga erbjudanden gäller i högst 30 dagar med hänsyn till priserna.
4. Överlämnande av order via webbshop
För att genomföra ett köp ska du först hitta den produkt du är interesserad av. Kan produkten inte köpas direkt på hemsidan, kan du isåfall kontakta oss på telefon, mail eller med att fylla i kontaktformulären som framkommer när du klickar på ”beställ produkt”, därefter ringer vi upp dig. Om vi under vårat telefonsamtal kommer överens om en leverans, skickar vi en ordrebekräftelse till dig på din angivna e-mail adress.
Vi skickar ockå en e-mail med närmere information om hur du accepterar orden med att du klickar dig in på vår webbshop via en med skickad betalningslänk. Gå därefter till ”betalning”, där du kan skriva in kortupplysningar i ett nytt och säkert fönster. För att kunna genomföra orden, ska du acceptera dessa sälj- och leveransvillkor. Du kan också godkänna din order via telefon och mail.
Om du önskar att ändra i den mottagna ordern, ska du kontakta oss på telefon eller på e-mail, därefter sänder vi en ny orderbekräftelse till dig.
FÖRST NÄR DU HAR GENOMFÖRT BETALNINGSTRANSAKTIONEN I WEBBSHOPPEN HAR DU LAGT DIN BESTÄLLNING.
När det är lagt en order via webbshoppen, kommer det automatiskt att bli skickat ett e-mail till dig med ett kvitto för mottagning av beställning. Detta kvitto utgör din orderbekräftelse och innehåller de nödvändigaste informationen för din dokumentation av beställningen / betalningen.
Din faktura for leverancen fremsender vi, når varerne afsendes fra os.
Varje order mottags med förbehåll för force majeure och fel hos leverantörer.
5. Lagring av ingående avtal och språk
Vi har långa garantier på många av våra produkter och önskar att kunna ge den bästa möjliga rådgivning till våra kunder också efter, att kunden har mottagit produkten, därför lagras avtal efter utförande, men för säkerhetsskull uppmanar vi dig till att spara den mottagna orderbekräftelsen och/eller faktura.
Du kan alltid få raderad eller utlämnad de uppgifterna vi har på dig med att kontakta oss på info@flottegulve.dk eller 97 25 25 47. Väljer du att få dina uppgifter raderade i garantiperioden, är det viktigt, att du försäkrar dig, att du har och fortsatt behåller din orderbekräftelse och eller faktura, då den kommer att vara den enda vi kan se vad du har köpt och när du har mottagit varan.
6. Personlig information
Med godkännande av en order godkänner kunden personlig information i form av adress, mailadress och telefonnummer, dessa ges vidare i förbindelse med leverans till våra fraktleverantörer. Våra fraktleverantörer är Danske Fragtmænd, GLS och Brink. För att säkra snabb leverans skickas några prover och produkter direkt från våra leverantörer. Vid dessa tillfällen ges kundens adress vidare till leverantören, så denna kan skicka varan. Önskar du inte att din adress blir utlämnad till en leverantör, kan du ange det i kommentar i ordern, när du gör en beställning, du ska dock vara uppmärksam på att detta kan förlänga leveranstiden.
7. Priser
Med betalning med kreditkort mv.m. beräknas och totalpriset anges före slutförande och genomförande av köpet.
Vid tillfälle, där priset inte kan enligt beräknas innan den slutliga beställningen, kommer vi att informera dig om hur det totala priset ska beräknas. Du är som kund inte berättigad till att kvitta mot betalningar med eventuella motkrav mot FlotteGulve.dk om vi inte har godkänt detta skriftligen.
8. Fraktomkostnader till Sverige
Vi beröknar och mailar ett fraktpris till dig för varje beställning, som du måste godkänna innan vi kan skicka din beställning.
Du är ansvarig för omgående avläsning och vi förbehåller oss rätten till att fakturera för väntetid över 15 min.
9. Betalning
Betalning för köpta varor kan ske online med användning av Dankort, Visa/Dankort, Visa-Elektron, Maestro, JCB, American Express, MasterCard, Visa eller Eurocard och MobilePay.
Betalningsinformation ska anges vid beställning, men vi har först beloppet vid leverans av varor till dig. Det kommer aldrig kunna dras en större summa från ditt konto än du har godkänt vid köpet.
Vi använder ett betalningssystem, som är godkänt av NETS. All datakommunikation under köpet, inklusive kunddata, orderdata och betalningsdata, föregår via en krypterad SSL anslutning. Detta säkrar, att obehöriga inte kan se de uppgifter som utbyts.
När SSL krypteringen är aktiverad, visas ett hänglås längst ner på sidan i de flesta webbläsarna.
Kundens kort- och kontouppgifter registreras eller lagras inte av FlotteGulve.dk. Om du som kund har kredit, kommer det att framgå av din orderbekräftelse.
Vi accepterar betalning med Anyday. Beloppet dras först från ditt kort, när varan skickas. När du väljer att betala med Anyday, dras första betalningen när varan är skickad. Därefter kommer du att betala din månadsfaktura den sista vardagen från och med i kommande månad, och tre månader framåt. Inga avgifter eller ränta tas ut för ditt köp om du betalar i tid. Om du returnerar ditt köp kommer avtalet med Anyday upphöra automatiskt.
10. Leverans och leveransstid
Observera att golvet inte kan stå ute och direkt efter mottagande ska det bäras in i huset.
Obsververa att paketeringen ska acklimatisera sig och förbli stängt till montering.
Leveranstiden för beställningar ges hos en av våra säljkonsulter är alltid vägledande och framgår av orderbekräftelsen. Om en försenad leverans beror på en händelse som näms i punkt 16 eller en åtgärd eller underlåtenhet från din sida, kommer leveranstiden att förlängas i enlighet med detta.
FlotteGulve.dk tar inte på sig ansvar för förseningar på grund av skäl som näms under punkt 16. FlotteGulve.dk kan dessutom aldrig hållas ansvarig för driftförlust, förlorad arbetsinkomst eller andra indirekta förluster.
Vid leverans sker leveransen vanligtvis med GLS vid mindre beställningar under 20 kg eller med De Danske Fragtmænd, DSV mf. Leveransen sker till kantsten på den avtalade adressen.
Om det inte är någon hemma tas leveransen med till fraktterminalen, om det inte är noterat i beställningen att leveransenska ske på adressen. Var uppmärksam på att detta sker på eget ansvar, och varken FlotteGulve.dk A/S eller lastbilschaufför kan hållas ansvarig för ev. skada eller stöld i samband med detta.
Vid önskemål kan vi notera på fraktbrevet, att Chauffören ombedes att ringa innan leverans, här är det viktigt att du är tillgänglig på det valda telefonnummer som är noterat på din faktura, på den förväntade leveransdagen. Om transportören inte kan komma i kontakt med dig, kommer varan inte att bli leverad på adressen, ( om du inte har lagt till att varan ska levereras utan kvitto på egen risk ) men istället körs i retur till fraktterminalen. Nytt utkörningsbud, måste betalas innan utkörning på nytt. Det är viktigt att betona att lastbilschauffören inte är skyldig till att ringa före leverans, detta är bara en tjänst som de flesta chaufförer kommer att erbjuda.
Om godset förs till godsterminalen, är kostander förknippade med denna FlotteGulve.dk A/S orelaterade.VIKTIGT - VIKTIGT NÄR VARAN MOTTAGES, SKA EMBALLAGEN GRUNDLIGT KONTROLLERAS FÖR TRANSPORTSKADOR. OCH SAKNAS IHT. SKICKAS FAKTURA FRÅN FLOTTEGULVE.DK A/S. DET ÄR VIKTIGT ATT NOTERA ATT NÄR DU HAR UNDERTECKNAT FRAKTKVITTOT HAR DU SAMTIDIGT GODKÄNT ATT DET INTE FINNS NÅGRA SYNLIGA SKADOR PÅ VARAN, SAMT ATT MÄNGDEN AV VARAN MOTSVARAR FAKTURAN FRÅN FLOTTEGULVE.DK A/S.
Tillverkaren förbehåller sig rätten till att levera upp till en delad bräda i varje paket. Överskottsvaror retuneras inte.
De leverade varorna förblir FlotteGulve.dk's egendom tills varorna är betalt fullt ut.
11. Ångerrätt
Om du handlar som konsument i köplagens mening har du 14 dagars ångerrätt på alla varor du köper via vår webbshop. Ångerrätten löper från den dag du fysisk tar emot varorna. Om beställningen levereras i flera omgångar räknas ångerrätten från den dag då den sista delen levereras.
Om den sista dagen för utövande av ångerräten infaller på en röd dag, en lördag, grundlovsdag, den 24 december eller den 31 december, löper fristen ut den följande bankdagen.
Om du önskar att utöva din ångerrätt, kan du läsa här vad du ska göra.
Du kan inte utnyttja ångerrätten med att avvisa varan vid mottagandet.
Strax efter vi har mottagit ditt meddelande om ånger kommer du att mottag en kvittens från oss på den angivna e-mail adressen.
12. Returnering och återbetalning
När du har meddelat oss att du vill utnyttja ångerrätten ska varorna returneras så snart som möjligt och alltid inom 14 dagar. Varan ska returneras till:
FlotteGulve.dk A/S
Neptunvej 8
7430 Ikast
Du bär risken och ansvaret för varorna under returen tills vi tar emot dem. Vi ber dig därför att varorna packas tryggt och säkert innan returen, samt att du behåller kvittot för utskick av varorna.
Alla utgifter vid retur av varor ska du själv betala.
Senast 14 dagar efter att vi har mottagit ditt meddelande om avbokning kommer vi att återbetala alla belopp som erhållits i samband med köpet, inklusive varans fulla pris, avgifter, samt eventuella leveranskostnader.
Om du inte uttryckligen begärt annat, sker återbetalning med samma betalningsmedel som du använde för att genomföra köpet.
Som utgångspunkt ska varan framstå som ny vid returen och varan ska kunna säljas vidare till en annan kund. Du ansvarar dock endast för eventuell försämring av varans värde som beror på annan hantering av varan än vad som är nödvändigt för att fastställa varans art, egenskaper och hur den fungerar.
Om du använder varan innan du utnyttjar ångerrätten och retunerar den till oss, eller om varan skadas under returfrakten, är du därför ansvarig för varans värdeminksning.
Vi påpekar uttryckligen att om du öppnar mer än ett paket med golv kommer det att få en betydande värdeminksning för oss. Vi påpekar också att det flesta golvbeläggningar med klicksystem är gjorda för att endast läggas en gång. Om golvet har lagts/klickats ihop kommer detta att orsaka en betydande eller fullständig värdeminskning för oss.
Vid retur, använd retursedeln som medföljer varan. Om retursedeln inte finns tillgänglig ska uppgifter om ditt namn och adress bifogas.
Utskurna varor, samt andra varor som tillverkas i mått efter kundens önskemål, kan inte returneras. Det gäller även varor som ligger utanför vårt sortiment och som upphandlas speciellt för den enskilda kunden.
Överskottsgolv kan inte retuneras. Och varför är det så? När en vara har varit ute hos andra kunder kan vi desvärre inte garantera för hur golvet har varit lagrat mht. fukt och temperatur. Samtidigt finns det risk för dolda skador, t ex. att golvet har fått fukt, tryck, skador i hörn, klick etc.
13. Fel, reklamation och reklamationshantering
För köpet gäller bestämmelsernai köplagens fel.
Vi erbjuder med köplagens regler och ger 24 månaders reklamationsrätt på sålda varor. För varor med begränsad livslängd är dock reklamationsrätten begränsad till den livslängd som är vanlig för produkten i fråga.
Reklamationsrätten omfattar originalfel – d.v.s fel som fanhns vid leveranstillfället, oavsett om dessa var synliga eller inte vid den tidpunkten. Skador på varan som uppstår efter leverans samt normalt slitage anses inte vara fel.
DET KOMMER VARIATIONER I FÄRGINTENSITETEN PÅ TRÄGOLV, PRECIS SOM DET KAN FINNAS SKILLNADER I STRUKTUR OCH UTSEENDE. SÅDANA FÖRHÅLLANDEN ÄR FÖR ATT ETT TRÄ ÄR ETT NATURLIGT MATERIAL. FÖRHÅLLEN HAR INGEN BETYDNING FÖR GOLVENS HÅLLBARHET OCH FÖRUTSÄTTNINGARNA KAN INTE ANSES SOM EN DEFEKT.
Reklamationsrätten beräknas i samtliga fall från det att varan mottagits.
Reklamation om fel ska göras till oss inom skälig tid efter att du upptäckt felet.
Reklamation kan skickas till oss på adressen:
FlotteGulve.dk A/S
Neptunvej 8
7430 Ikast
Reklamation kan också skickas på e-mail: info@flottegulve.dk
Om försäljningsobjektet har ett fel kan du i överensstämmelse med köplagen § 78 välja mellan 1) att avhjälpa felet, 2) omleverans, 3) ett lämpligt avslag eller 4) att häva köpet förutsatt att felet inte är obetydligt. Du kan dock inte kräva avhjälpning eller omleverans om detta är omöjligt, eller om det kommer att medföra oproportionerliga kostnader.
Om vi erbjuder oss att avhjälpa ett fel eller göra omleverans kan du inte heller kräva ett proportionellt avslag eller häva köpet.
FlotteGulve.dk's skyldigheter omfattar endast återleverans av nytt material. Alla andra kostnader förknippade med ett fel eller en brist, inklusive transport, samt kostnader för att exponera eller tillgängliggöra defekta delar, utbyte och reparation av de defekta materialen och ingrepp i andra byggnadsdelar är inte FlotteGulve.dks ansvar. Kunde står för alla kostnader för demontering, retur, frakt, eller förstäring av defekta delar samt återmontering.
Som kund är du skyldig att se till att underliggande material som reglar och liknande har minst samma livslängd som de köpta golven.
För att garantin ska gälla kräver FlotteGulve.dk att golven monteras i enlighet med monteringsanvisningen och att golven rengörs och underhålls i enlighet med tillverkarens rengörings- och underhållsanvisningarna.
Observera att golv inte får läggas kontinuerligt över flera golvvärmezoner.
14. Produktansvar
For produktansvar är FlotteGulve.dk ansvarigt i enlighet med bestämmelserna i dansk lag om produktansvar och vi kan inte hållas ansvariga på någon annan grund. FlotteGulve.dk's ansvar är begränsat till totalt DKK 3.000.000 för samtliga produktskador och/eller produktansvar.
Serieskador dvs. skador på olika ämnen, men med samma skadeorsak beskrivs som en total skada, varför vårt ansvar också här är begränsat till totalt DKK 3.000.000.
FlotteGulve.dk ansvarar inte för skada som leveransen orsakar på fastighet eller lös egendom efter det att kunden mottagit leveransen.
Vi är inte ansvariga för personskador, såvida det inte kan dokumenteras att skadan beror på handlingar eller försummelser utförda av FlotteGulve.dk.
Kunden är skyldig att hålla FlotteGulve.dk skadeslös i den mån FlotteGulve.dk hålls ansvarig gentemot tredje part för sådana skador eller förluster för vilka sälajren inte är ansvarig genetmot kunden i enlighet med ovanstående eller som överskrider den fastställda beloppsbegränsningen.
FlotteGulve.dk ansvarar aldrig för driftfel, utebliven vinst eller andra inderekta förluster.
Om FlotteGulve.dk stäms av tredje part i samband med produktansvar, accepterar kunden att åberopas under fallet eller stämmas vid den domstol eller skiljedomstol som prövar ärendet.
15. Byggleveransklausul
För varor som används i Danmark erkänner vi följande byggleveransklausul om förlängning av den absoluta reklamationstiden:
Köplagens paragraf 54, stk. 3 frånfalls så att FlotteGulve.dk's ansvar upphör efter 5 år efter leveransen. För leveranser som köps av återförsäljare med sikte på vidareförsäljning, upphör dock ansvaret och upphör 6 år efter leverans till återförsäljaren.
16. Ansvarsfrihet
FlotteGulve.dk har rätt att säga upp avtalet genom skriftligt meddelande till kunden när fullgörande av avtalet inom skälig tid bliver omöjligt på grund av krig, strejk, lockout, arbetsstopp eller liknande politiska förhållande. Detsamma gäller transporthinder, inklusive snö, is, översvämningar och transportolyckor samt samt bristande strömförsörjning, produktionssvårigheter och andra force majeure-förhållanden som FlotteGulve.dk inte har kontroll över. Detsamma gäller förseningar eller uteblivna leveranser från underleverantörer.
FlotteGulve.dktar inget ansvar för skador gentemot kunden i ovanstående situationer.
17. Klagmålsbehandling
Om vi inte tillsammans kan hitta en tillfredsställande lösning på ett klagomål som du har framfört i samband med ditt köp, eller andra ärenden som du har klagat på till oss, kan du klaga till Konsumentklagenämden om produkten eller tjänsten du har köpt och som ditt klagomål avser ha kostat minst 800 DKK. Den övre beloppsgränsen är 100.000 kroner för alla typer av ärenden.
Det kostar 160 kr att klaga till Konsumentklagenämden. Du får pengarna tillbaka om du får medhåll i ditt klagomål.
De detaljerande villkoren för att göra ett klagomål och förfarandet finns på www.kfst.dk. Klagomål kan lämnas online på www.forbrug.dk.
18. Kontakt och företagsinformation
Det finns möjlighet att ringa till FlotteGulve.dk under våra öppettider eller ev. skicka ett e-mail. Du kommer alltid kunna få en kompetent rådgivning och klargjorda eventuella frågor.
FlotteGulve.dk’ fulla företagsnamn, fysisk adress och övriga kontaktuppgifter är:
FlotteGulve.dk A/S
Neptunvej 8
7430 Ikast
CVR-nr: 29630631
Tlf.: 97 25 25 47
E-mail: info@flottegulve.dk