Försäljnings- och leveransvillkor för FlotteGulve.dk A/S

1. Avtalspartner

Alla avtal som ingås via fysisk avtal, e-post, telefon eller vår webbshop på hemsidan www.flottegulve.se mellan FlotteGulve.dk A/S (nedan kallat "vi", "oss" eller "FlotteGulve.dk") och en konsument (nedan kallad "Kunden" eller "du") genomförs enligt dessa försäljnings- och leveransvillkor, som måste godkännas för att en beställning ska kunna genomföras.

Kunden kan endast åberopa innehållet i individuella avtal och orderbekräftelser samt de uppgifter som lämnats i samband med beställningen, inklusive de priser som kunden accepterar under beställningsproceduren.

Webbutik: Endast personer över 18 år med ett betalkort registrerat i eget namn kan lägga en beställning i webbutiken. Kunden förklarar vid läggning av beställningen att vara över 18 år.

2. Rådgivning

Du som köpare är själv ansvarig för att de levererade varorna är lämpliga för det ändamål du avser att använda dem till. Under inga omständigheter tar FlotteGulve.dk A/S på sig ansvar för rådgivning som ges i samband med försäljningen av varor, och köparen uppmanas uttryckligen att söka oberoende rådgivning.

3. Erbjudanden

Alla skriftliga erbjudanden gäller högst 30 dagar när det gäller priser.

4. Beställning via webbutiken

När ordern är lagd kommer du att få ett e-postmeddelande med ytterligare information om hur du godkänner ordern genom att klicka dig in på vår webbutik via den bifogade betalningslänken. Gå sedan till "betalning" där du kan se våra bankuppgifter och betala via bank, MobilePay eller med betalkort. Därefter omdirigeras du till ett nytt och säkert fönster. För att kunna genomföra ordern måste du godkänna dessa försäljnings- och leveransvillkor. Du kan också godkänna din order via telefon och e-post.

Vi skickar också ett e-postmeddelande med mer information om hur du accepterar ordern genom att klicka på vår webbutik via den bifogade betalningslänken. Gå sedan till "betalning" där du kan se våra bankuppgifter och betala via bank, MobilePay eller med betalkort. Därefter omdirigeras du till ett nytt och säkert fönster. För att kunna genomföra ordern måste du godkänna dessa försäljnings- och leveransvillkor. Du kan också godkänna din order via telefon och e-post.

Om du vill göra ändringar i den mottagna ordern, kontakta oss via telefon eller e-post, varefter vi skickar en ny orderbekräftelse till dig.

FÖRST NÄR DU HAR GENOMFÖRT BETALNINGSTRANSAKTIONEN I WEBSHOPPEN ELLER VIA DET FRAMSENDTE BETALINGSLÄNKEN HAR DU LÄMNAT DIN BESTÄLLNING.

När en order har lagts via webbutiken kommer det automatiskt att skickas ett e-postmeddelande till dig som bekräftelse på mottagandet av beställningen. Om en order har lagts via den bifogade betalningslänken kommer ett fönster att dyka upp med information om genomförandet av betalningen med kort eller Klarna. Om du har använt banköverföring ber vi dig att skicka en kvitto till den berörda säljaren. Detta kvitto utgör din orderbekräftelse och innehåller de nödvändiga uppgifterna för din dokumentation av beställningen/betalningen. Vi skickar din faktura för leveransen när varorna skickas från oss.

Varje order tas emot med reservation för force majeure och bristande leverans från leverantören.

5. Förvaring av ingångna avtal och språk

Vi har långa garantier på många av våra produkter och vill kunna ge bästa möjliga rådgivning till våra kunder även efter att kunden har mottagit produkten, därför sparas avtal efter fakturering, men för säkerhets skull rekommenderar vi att du sparar den mottagna orderbekräftelsen och/eller fakturan.

Du kan när som helst korrigera, radera eller få information om de uppgifter vi har om dig genom att kontakta oss på info@flottegulve.dk eller 97 25 25 47.

Om du önskar att få dina uppgifter raderade, ber vi dig besöka vår hemsida www.flottegulve.dk och kontrollera vår dataskyddspolicy.

Väljer du att radera dina uppgifter under garantiperioden är det viktigt att du säkerställer att du har och fortsätter att behålla din orderbekräftelse och/eller faktura, eftersom det kommer att vara det enda sättet för oss att se vad du har köpt och när du har mottagit varan.

Alla avtal ingås på danska.

6. Priser

Vid betalning med kreditkort eller liknande beräknas och framgår det totala priset före avslut och genomförande av köpet.

I de fall där priset inte kan beräknas slutgiltigt före den slutliga beställningen informerar vi om hur det totala priset ska beräknas.

Du som kund har inte rätt att kvitta betalningar mot eventuella motfordringar gentemot FlotteGulve.dk, såvida vi inte skriftligen har godkänt detta.

7. Fraktkostnader

Frakten beräknas separat när ordern är placerad via vår webbshop.

Fraktkostnaderna täcker leverans till kantstenen vid den angivna leveransadressen och inkluderar INTE inbärning.

Kunden är ansvarig för omedelbar avlastning, och eventuell väntetid debiteras kunden.

8. Betalning

Betalning for köpta varor kan göras online med användning av Klarna, MasterCard, VISA-Electron og banköverföring.

Betalningsinformation ska fyllas i vid beställning, men beloppet dras först vid leverans av varorna. Det kommer aldrig att dras en större summa från ditt konto än vad du har godkänt vid köpet.

Vi använder OnPay, som är ett modernt betalsystem som säkerställer att våra kunder får en enkel och säker betalningsupplevelse. Observera att vissa betalkort kan ha beloppsgränser som kan leda till att ditt köp avslås. Om detta inträffar, vänligen kontakta ditt kortutgivande företag.

All datakommunikation under köpet, inklusive kunddata, orderdata och betalningsdata, sker via en krypterad SSL-anslutning. Detta säkerställer att obehöriga inte kan se de data som utbyts.

När SSL-krypteringen är aktiverad visas en hänglås längst ned på sidan i de flesta webbläsare.

Kundens kort- och kontouppgifter registreras eller lagras inte av FlotteGulve.dk. Om du som kund har kredit kommer det att framgå av din orderbekräftelse.

Beloppet dras först från ditt kort när varan skickas.

9. Leverans och leveranstid

Notera att golvet inte får stå ute och bör bäras in i huset omedelbart efter mottagandet.

Observera att paketet bör förbli förseglade fram till montering.

Vi behandlar din beställning så snart som möjligt och normalt kan du förvänta dig en leveranstid på 3-5 dagar.

Leveranstiden för beställningar som läggs hos en av våra försäljningskonsulter är vägledande och anges på orderbekräftelsen. Om en försenad leverans beror på en händelse nämnd i punkt 15 eller en åtgärd eller försummelse från din sida, förlängs leveranstiden motsvarande.

FlotteGulve.dk tar inget ansvar för förseningar som beror på orsaker nämnda under punkt 15. FlotteGulve.dk är dessutom endast ansvariga om det följer direkt av dansk lag.

Vid leverans sker den normalt med GLS för små beställningar under 20 kg eller med vår egen eller externa frakt för leveranser över 20 kg - i dessa fall kan du på din faktura se vem som transporterar dina varor. Leveransen sker till kanten på den angivna adressen. Om ingen är hemma tas leveransen med till fraktcentralen, om inte annat har angetts vid beställningen att leveransen får placeras vid adressen.

Observera att detta sker på egen risk, och varken FlotteGulve.dk A/S eller transportören kan hållas ansvariga för eventuella skador eller stölder som är förknippade med detta.

Om varorna tas med till fraktcentralen är eventuella kostnader som är förknippade med detta inte relevanta för FlotteGulve.dk A/S.

VIKTIGT - VIKTIGT NÄR VARAN TAS EMOT, MÅSTE EMBALLAGEN NOGGRANT KONTROLLERAS FÖR TRANSPORTSKADOR OCH BRISTER I ENLIGHET MED DEN SKICKADE FAKTURAN, OCH INNAN DU SKRIVER UNDER PÅ FRAGTBREVET.

DU UPPMANAS ATT OMEDELBART EFTER MOTTAGANDET INSPEKTERA SJÄLVA PRODUKTET FÖR SKADOR, FEL ELLER BRISTER, ÄVEN OM PRODUKTET INTE SKA MONTERAS FÖRRÄN VID ETT SENARE TILLFÄLLE. DETTA ÄR VIKTIGT MED AVSEENDE PÅ REKLAMATION MOT FLOTTEGULVE.DKS UNDERLEVERANTÖRER.

Tillverkaren förbehåller sig rätten att leverera upp till en delad bräda i varje förpackning. Överskjutande varor tas inte i retur.

De levererade varorna förblir FlotteGulve.dk’s egendom tills varorna är fullt betalda.

10. Ångerrätt

Om du agerar som konsument enligt köplagen har du 14 dagars ångerrätt för alla varor som du köper genom vår webbshop. Ångerrätten löper från den dagen du fysiskt tar emot varorna. Om ordern levereras i flera omgångar räknas ångerrättsfristen från den dagen då den sista delen levereras.

Om sista dagen för att utnyttja ångerrätten infaller på en helgdag, en lördag, grundlagsdagen, den 24. december eller den 31. december, förlängs fristen till nästa vardag.

Om du vill utöva din ångerrätt kan du här läsa vad du ska göra.

Du kan skicka ett e-postmeddelande till info@flottegulve.dk eller använda dig av standardformuläret för ångerrätt, som du hittar på vår hemsida.

Du kan inte utnyttja ångerrätten genom att neka varan vid mottagandet utan samtidigt meddela oss att du önskar ångra köpet. Budet som levererar varorna till dig kan inte ta emot en sådan meddelande, eftersom meddelandet måste ges direkt till FlotteGulve.dk A/S.

Strax efter att vi har mottagit ditt meddelande om ångrat köp kommer du att få en bekräftelse på detta till den angivna e-postadressen.

11. Retur och återbetalning

När du har meddelat oss att du kommer att utnyttja ångerrätten, bör varorna returneras så snart som möjligt och alltid inom 14 dagar. Varan bör returneras till:

FlotteGulve.dk A/S
Neptunvej 8
7430 Ikast
Danmark

Du bär själv risken och ansvaret för varorna under returprocessen, fram tills att vi mottar dem. Vi rekommenderar därför att varorna förpackas noggrant och säkert inför returen, och att du behåller kvittot för varornas avsändning.

Alla kostnader för returnering av varorna måste du själv bekosta.

Senast 14 dagar efter att vi har mottagit ditt meddelande om ångerrätt återbetalas beloppet för varans pris.

Om du inte uttryckligen har begärt annat, sker återbetalningen med samma betalningsmedel som du använde vid genomförandet av köpet.

Vi kan dock, oavsett det ovanstående, hålla tillbaka återbetalningen tills vi antingen har mottagit varan eller tills vi har fått dokumentation på att varan har returnerats.

Vi påpekar tydligt att om du öppnar mer än en förpackning med golvbeläggning kommer det att medföra en betydande värdeminskning för oss. Vi informerar också om att de flesta golvbeläggningar med klicksystem är konstruerade för att endast läggas en gång. Om golvet har lagts eller klickats ihop kommer det troligen att leda till en betydande eller fullständig värdeminskning för oss.

Skurna varor och andra varor som har tillverkats enligt kundens önskemål kan inte returneras.

Överblivet golv kan inte returneras. Varför då? När en vara har varit ute hos andra kunder kan vi tyvärr inte garantera hur golvet har förvarats med avseende på fukt och temperatur. Samtidigt finns det risk för dolda skador, t.ex. att golvet har blivit utsatt för fukt, tryck, skador i hörnen, klickfunktionen etc.

12. Brister, reklamationer och hantering av klagomål

Vid köp tillämpas köplagens regler om fel. I enlighet med köplagens bestämmelser erbjuder vi 24 månaders reklamationsrätt på sålda varor. För varor med begränsad livslängd är reklamationsrätten dock begränsad till den livslängdsperiod som är vanlig för den aktuella produkten. Reklamationsrätten täcker ursprungliga fel, det vill säga fel som fanns vid leveranstidpunkten, oavsett om de var synliga eller inte vid den tiden. Skador på varorna som uppstår efter leverans, samt normalt slitage, betraktas inte som fel.

DET KAN FÖREKOMMA VARIATIONER I FÄRGINTENSITETEN PÅ TRÄGOLV, LIKSOM DET KAN FINNAS SKILLNADER I STRUKTUR OCH UTSEENDE. SÅDANA FÖRHÅLLANDEN BEROR PÅ ATT TRÄ ÄR EN NATURMATERIAL. DESSA FÖRHÅLLANDEN PÅVERKAR INTE GOLVENS HÅLLBARHET, OCH DE KAN INTE BETRAKTAS SOM EN BRIST.

Reklamationsrätten beräknas i alla fall från det att varan har mottagits.

Reklamation över brister måste framställas till oss inom skälig tid efter det att du har upptäckt felet. Om du reklamerar inom skälig tid efter att felet har upptäckts, kommer reklamationen alltid att vara rättidig.

Reklamation kan skickas till oss på adressen:

FlotteGulve.dk A/S
Neptunvej 8
7430 Ikast
Danmark

Reklamation kan även skickas via e-post: info@flottegulve.dk.

Reklamationsformuläret hittar du längst ner på framsidan av flottegulve.dk, där kan du välja det reklamationsformulär som passar din order. Om du är osäker på vilket formulär du ska fylla i, kontakta oss på huvudnumret.

Lider försäljningsobjektet av ett fel, kan du i enlighet med köplagen § 78 välja mellan

1. avhjälpning av felet,
2. omleverans,
3. en lämplig prisavdrag eller
4. att häva köpet förutsatt att felet inte är obetydligt.

Du kan dock inte kräva avhjälpning eller omleverans om detta är omöjligt eller om det skulle medföra oskäliga kostnader för oss.

Om vi erbjuder att avhjälpa ett fel eller genomföra omleverans, kan du inte kräva en proportionell prisnedsättning eller häva köpet.

FlotteGulve.dk's åtaganden omfattar endast omleverans av nya material. Alla andra kostnader som är förknippade med en uppkommen fel eller brist, inklusive transport samt kostnader för exponering eller tillgängliggörande av bristfälliga delar, utbyte och reparation av defekta material och ingripande i andra byggnadsdelar är orelaterade till FlotteGulve.dk. Kunden står för alla kostnader för avmontering, retur, frakt eller förstörelse av defekta delar samt återmontering.

Du som kund är skyldig att säkerställa att underliggande material såsom golvbjälkar och liknande har en livslängd som är minst lika lång som de köpta golven.

För att garantin ska gälla kräver FlotteGulve.dk att installationen av golven genomförs enligt installationsanvisningen samt att rengöring och underhåll av golven sker enligt tillverkarens rengörings- och underhållsanvisningar.

13. Produktansvar

För produktansvar ansvarar FlotteGulve.dk enligt de danska lagarna om produktansvar, och vi kan inte hållas ansvariga på någon annan grund. FlotteGulve.dk's ansvar är begränsat till totalt DKK 3.000.000 för alla produktskador och/eller produktansvar.

Serieskador, det vill säga skador på olika objekt men med samma skadeorsak, betraktas som en samlad skada, varför vårt ansvar även här är begränsat till totalt DKK 3.000.000.

FlotteGulve.dk är inte ansvarig för skador som leveransen orsakar på fast egendom eller lösöre efter att kunden har mottagit leveransen.

Vi är inte ansvariga för personskador, såvida det inte kan beläggas att skadan beror på handlingar eller försummelse begångna av FlotteGulve.dk.

Kunden är skyldig att hålla FlotteGulve.dk skadeslöst i den utsträckning som FlotteGulve.dk åläggs ansvar gentemot tredje part för sådana skador eller förluster som säljaren, i enlighet med ovanstående, inte är ansvarig gentemot kunden eller som överstiger den fastställda beloppsbegränsningen. FlotteGulve.dk är aldrig ansvarig för driftsförlust, vinstförlust eller andra indirekta förluster.

Om FlotteGulve.dk blir stämt av tredje part i samband med produktansvar, godkänner kunden att bli stämd i saken eller att vara svarande vid den domstol eller skiljedomsinrättning som behandlar ärendet.

14. Byggleveransklausul (B2B)

För varor som används i Danmark erkänner vi följande byggleveransklausul angående förlängning av den absoluta reklamationsfristen:

Köplagens paragraf 54, stycke 3 avviker så att FlotteGulve.dk's ansvar upphör och preskriberas efter 5 år efter leveransen. För leveranser som köps av återförsäljare med avsikt att återförsäljas upphör och preskriberas dock ansvaret efter 6 år från leveransen till återförsäljaren.

15. Ansvarsfrihet

FlotteGulve.dk har rätt att genom skriftligt meddelande till kunden häva avtalet när uppfyllandet av avtalet inom rimlig tid blir omöjligt på grund av krig, strejk, lockout, arbetsnedläggelse eller liknande politiska förhållanden. Detsamma gäller för transporthindringar, inklusive snö, is, översvämningar och transportolyckor, samt vid bristande kraftförsörjning, produktionsproblem och andra force majeure-förhållanden som FlotteGulve.dk inte råder över. Detta gäller också fördröjningar eller utebliven leverans från underleverantörer.

FlotteGulve.dk åtar sig inget skadeståndsansvar gentemot kunden i ovanstående situationer.

Kunden befriar FlotteGulve.dk från ansvar gentemot tredje part för alla krav som enligt dessa försäljnings- och leveransvillkor inte kan göras gällande mot FlotteGulve.dk av kunden.

16. Klagomålshantering

Om vi tillsammans inte kan hitta en tillfredsställande lösning på en reklamation du framfört i samband med ditt köp, eller andra ärenden du klagat över till oss, kan du klaga till EU-Kommissionens online klageportal her - http://ec.europa.eu/odr.

17. Kontakt- och företagsinformation

Du har möjlighet att ringa till FlotteGulve.dk A/S under våra öppettider eller eventuellt skicka ett e-postmeddelande. Du kommer alltid att kunna få kompetent rådgivning och få eventuella frågor besvarade.

FlotteGulve.dk's fullständiga företagsnamn, fysiska adress och övriga kontaktuppgifter är:

FlotteGulve.dk A/S
Neptunvej 8
7430 Ikast

CVR-nr: 29 63 06 31

Tel.: 97 25 25 47
E-post: info@flottegulve.dk